TELEFONKORTETS VÄG IN
I SAMLARALBUMET
av Jan-Eric Nilsson
Under så gott som hela åttiotalet
kastades tusentals små blå kort i papperskorgarna och runt
telefonkioskerna i Uppsala. Det var de första svenska telefonkorten som
testades av Televerket.
Här ser vi ett av ”Stockholmskorten”, ett tidigt
provkort.
Även den nästa generationens
telefonkort var ett testkort, men med trevligare motiv och utformning.
De första korten har blivit svåra att få tag på för att de slängdes,
och de senare för att det var små upplagor.
Tredje generationens telefonkort var de kort som sedermera blev svensk
standard, och när Televerket systematiskt satte igång med att
installera telefonautomater för telefonkort över hela landet, gick man
också in för att lansera telefonkortet som samlarobjekt.
Man slog på bred front upp telefonkortsamlandet som en hobby, och
kampanjen resulterade i att flera tusen personer anmälde sitt intresse.
Därefter trycktes alla nya telefonkort med reklam på i en överupplaga
om 2 000 ex, övriga 500 ex. Större delen av överupplagan var
reserverad för samlarna.
Men som samlare fick man inte omedelbart köpa korten. Företaget som
tagit fram sitt unika reklamtelefonkort fick en exklusivitetsperiod på
cirka sex månader.
Stockholms Central blev samlingspunkt
De samlare som oftast först fick nys om att ett nytt
exklusivt telefonkort hade sett dagens ljus, var en liten grupp som
dagligen träffades på Stockholms Central för att hålla ett öga på
alla telefonkort som användes (och på de förbrukade som slängdes).
Så fort någon viftade med ett nytt kort gick man försiktigt fram till
personen vid telefonautomaten, presenterade sig som telefonkortssamlare
och undrade om man eventuellt kunde få byta till sig det kort som han höll
i handen. Som kompensation skulle han få det dubbla antalet
markeringar. Denna deal bemöttes i de allra flesta fall mycket
positivt, och den lycklige samlaren stoppade genast ner kortet i ett
plastfodral. Det gällde att vara aktsam om fyndet.
Detta är ”Uppsalakortet” – det första
telefonkort
som provades i Sverige.
Styrelsemöten på stationen!
Centralstationsgruppen bestod till övervägande del av män
i sin allra mognaste ålder. Det var också dessa män som kom med idéerna
till att starta Svenska Telekortsamlarnas Förening.
Och det var på centralstationen föreningen höll sina första
styrelsesammanträden!
Att man i övriga världen hade hållit på med telefonkort ett bra tag,
bekräftades av att man under sommarmånaderna på järnvägsstationen
träffade många utländska samlare, som tog sig dit för att försöka
komma över några svenska kort.
Möten med dessa utländska samlare ledde naturligtvis till byten av både
telefonkort, erfarenheter och adresser. Omvänt så drog sig svenska
samlare vid utlandsbesök, till järnvägsstationer och flygplatser för
att fynda och möta samlarkolleger. Aktiviteter vilka naturligtvis
bidrog till att hobbyn snabbt internationaliserades.
Den tid som telekortsamlarna tillsammans spenderat på centralstationen
det senaste decenniet, ivrigt sökande efter nya telefonkort, kan säkerligen
mätas i hundratusentals timmar.
Aktiviteterna på Centralstationen har inte upphört, men nu sker också
mer organiserade bytesträffar minst en gång i månaden i lokaler på Fältöversten
i Stockholm. Samma lokaler som används för den årligen återkommande
Telekortmässan. Från årsskiftet kommer samlarträffarna för
stockholmarnas del att ske i lokaler på Kungsholmen.
Idén med bytesträffar har smittat av sig, och sådana arrangeras nu
också i Borås, Göteborg och Malmö.
Det var naturligtvis inte enbart promotionkort (läs reklamkort) man tog
vara på och satte in i sina pärmar. Men när det gällde de vanligast
förekommande telefonkorten, de som tillhandahölls i affärer och
kiosker och som vi vanligen kallar publika telefonkort, så hade man på
centralstationen den unika förmånen att få tag på alla dessa utgåvor.
Så det blev naturligt nog promotionkorten som man oftast talade om och
visade upp för varandra.
Löftesbrott satte fart på priserna
Många samlare (och naturligtvis även handlare) blev en dag tagna på sängen
då Telia Card, Telias telekortsföretag, i ett nyhetsbrev tillkännagav
att det fanns en grupp promotionkort som man inte tillhandahöll
samlarna. Det var kort som gjorde reklam för receptbelagda läkemedel.
Telia Cards ursprungliga löfte om att tillhandahålla alla telefonkort,
gällde plötsligt inte längre. I ett enda slag blev dessa s.k. ”läkemedelskort”
telefonkortssamlarnas hetaste objekt, och handlarna var inte sena att
reagera.
Prislapparna på promotionkort hade hos handlarna oftast legat runt 100
– 200 kronor. Nu blev det genast fyrsiffriga belopp, och den högsta kända
noteringen på ett s.k. ”läkemedelskort” var 3 000 kronor. Inte dåligt
för ett telefonkort som hade mindre än ett år på nacken!
Bli dubbelt så klok
Redan i telefonkortssamlandets barndom jämförde man ofta denna hobby
med frimärkssamlandet. Ett flertal paralleller kunde noteras, men också
många olikheter.
Alla är nog dock överens om att både frimärks- och
telefonkortssamlandet är hobbies värda att ta på allvar. Båda är
berikande på många sätt. Inte minst ur globalt perspektiv.
Både frimärken och telefonkort väcker inspiration, idéer, nyfikenhet
och kunskap om samhället och världen vi lever i.
Hur många gånger har vi inte blivit tvungna att bläddra i
uppslagsverk för att identifiera djur, växter, flaggor, presidenter,
kungar m.m. Vi har gjort upptäckter inom konstarterna, politik,
vetenskap, historia o.s.v.
Slutligen vill jag säga en sak till den person som ansåg att det bara
var idioter som samlade på telefonkort: Han har otroligt fel! Man är
idiot om man inte tar vara på den berikande tillvaro som ett samlande
av frimärken och telefonkort ger!
Och vem vet, kanske blir man dubbelt så klok om man samlar både frimärken
och telefonkort?
Besök
Jan-Eric Nilssons hemsida